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Program Notes in English:

“A Whitman Sonata” for trumpet and piano was written for trumpeter Olivier Moreau inspired by three poems by Walt Whitman in his collection “Drum Taps” : 1. First O Songs for a Prelude, 2. Vigil Strange I Kept on the Field One Night, and 3. Over the Carnage Rose Prophetic A Voice. These poems are all about the American Civil war and the personal experiences of Whitman as a soldier in the battlefield. Each of the movements of this three movement work (performed without pause) corresponds to one of the three poems, but this correspondence is not literally narrative but rather an evocation of specific images which came to the composer upon reading this poetry.

The first movement begins with vigorous trumpet calls against a percussive, polytonal accompaniment, evoking military trumpets and drums. A plaintive two-note figure is then presented first by the trumpet and then taken up by the piano accompanied by military calls in the trumpet. A soaring melody emerges out of this texture and brings back the return of the initial theme.

The movement ends abruptly and a brief improvisatory passage leads to a slow elegiac song which expresses the soldier’s complex thoughts as he watches over the body of his fallen comrade: sorrow, loss, the mystery and the finality of death. The piano exposes a melody based on the two-note theme in the first movement, here used as a kind of lullaby which is then taken up by the trumpet. The elegiac theme is then taken up by the piano with polytonal harmonies against varied figuration in the trumpet. The movement ends not in acceptance or affirmation, but in inquisition.

The beginning of the third movement abruptly changes this atmosphere into a violent war dance with shifting rhythmic patterns. At the end of this movement, the trumpet brings back the initial theme of the first movement to end the work with an image of impending victory.

Notes en Français:

“A Whitman Sonata” pour trompette et piano est écrité pour le trompetiste Oliver Moreau et inspiré par trois poèmes de Walt Whitman dans son recueil “Drum Taps” : 1. First O Songs for a Prelude, 2. Vigil Strange I Kept on the Field One Night, and 3. Over the Carnage Rose Prophetic A Voice. Ces poèmes ont pour sujet la guerre civile américaine et l’expérience personnelle de Whitman en tant que soldat dans le champ de bataille. Chacun des trois mouvements de cette oeuvre (interprété sans pause) corresponde à une de ces trois poèmes, mais cette correspondance n’est pas narrative dans un sens literal, mais plutôt une évocation poètique des images qui se sont venues au compositeur à la lecture de ce poésie

La première mouvement commence avec des appels martials dans la trompette contre des accords percussive et polytonale dans le piano, comme les trompettes et les tambours militaires. Une motive plaintive de deux notes est exposée d’abord par la trompette et puis par le piano, accompagnée par les appels de la trompette. Une mélodie expressive emerge de cette texture et ramène la thème initiale.

Cette mouvement finit abruptement et une brève passage improvisatoire mène vers une mélodie élégiaque qui exprime les sentiments complexes du soldat qui vieille le corps de son camarde mort: la deuil, la perte, et la mystère et finalité de la mort. Le piano présente une motive basée sur le motif en deux notes de la première mouvement, mais dans une sorte de berceuse qui est après reprise par la trompette. La thème élégiaque est reprise dans le piano avec une harmonisation polytonale avec des figurations d’accompagnement variées dans la trompette. La mouvement finit non pas avec une sentiment ni d’acceptation, ni d’affirmation, mais dans un esprit de questionnement.

Le debut de la troisème mouvment amène une danse de guerre violente avec des pulsations rythmiques changantes. A la fin de cette mouvement, la trompette ramène la thème initiale de la première mouvement par finir l’oeuvre sur une image de la victoire imminente.

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A Whitman Sonata for Trumpet (in C or Bb) and Piano/pour Trompette (en Ut ou Sib) et Piano - Score and Parts in C and Bb/Partition et Parties en Ut et Sib 1495